Zo promoot je wél

We hebben al vaker geschreven over hoe je scheikunde, of wetenschap in het algemeen, wel en niet promoot. Een pornoster inhuren voor reclame van je universiteit is waarschijnlijk een slecht idee, maar we lieten ook zien dat er bedrijven waren die het wel snappen.

Bladerend op YouTube kwam ik op het kanaal van de Universiteit van Cambridge. Die universiteit heeft duidelijk ook begrepen hoe je wetenschap moet presenteren. Onder de noemer “Cambridge Ideas” leggen wetenschappers op een begrijpelijke manier uit wat voor onderzoek ze doen. Hieronder vind je een aantal mooie filmpjes die enigszins met scheikunde te maken hebben.

In “Sticky feet” legt Chris Clemente op veel te enthousiaste wijze uit waarom insecten tegen een muur op kunnen lopen en zelfs omgekeerd aan een plafond kunnen blijven hangen: ze hebben plakkende voetjes — Van der Waalskrachten in volle actie! Maar hoe komen ze dan weer los?

David MacKay is een natuurkundige en bekend van het boek Sustainable Energy — Without the Hot Air. In het filmpje “How Many Lightbulbs?” legt hij in klare taal uit wat voor maatregelen er nodig zijn om het broeikaseffect tegen te gaan en een energiecrisis te vermijden.

Tot slot een filmpje van Alan Tunnacliffe getiteld “Just Add Water” over organismen die kunnen overleven in de meest bizarre omstandigheden, zoals ondergedompeld in vloeibare stikstof, kokend water, of in extreme droogte.

Weten jullie nog mooie wetenschappelijke promotiefilmpjes? We zien jullie suggesties graag terug in de reacties hieronder.

Geef een antwoord



Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.