Met wie heb jij chemie?

Het imagotraject Chemie is Overal is een initiatief van de Regiegroep Chemie om het imago van de chemie wat op te vijzelen. Het wil laten zien “wat chemie is, wat je er mee kunt en waarom het belangrijk is.” Zo is er een weblog, mooie posters en natuurlijk het spel Mijn Chemie. En nu grijpt Chemie is Overal ook de wereld van de sociale media aan om het beeld van chemie bij voornamelijk jongeren te verbeteren. Het komt namelijk met een heuse Hyves Gadget. Hoe web 2.0!

Met de gadget kun je op je vrienden stemmen in categorieën als knap, sportief, stoer en sexy. Je krijgt steeds twee willekeurige vrienden te zien en moet aangeven wie je het knapst, stoerst, enzovoort vindt. De bedoeling is dat ook je vrienden de gadget gaan gebruiken en dus ook jóu gaan beoordelen. Daarna vertelt de gadget met wie van je vrienden jij de meeste eigenschappen gemeen hebt. Oftewel: met wie jíj chemie hebt!

De gadget vertelt ook per categorie wat daar nu precies chemisch aan is: sportiever dankzij energiedrank, knapper dankzij make-up en lieve zeehondjes redden dankzij kunstbont. Zo hopen ze de term ‘chemie’ positief onder de aandacht te brengen en aan iedereen duidelijk te maken dat chemie écht overal is. In tegenstelling veel andere promotiepraatjes, zitten er in deze campagne geen verborgen boodschap zoals “kom bij ons studeren!” of “kom bij ons werken!” (al zou dat eerste geen gek idee zijn).

Ik vind het erg jammer dat de gadget er alleen voor Hyves is: ik doe nooit iets met Hyves en mijn ‘vrienden’ hebben ook nog niet op mij gestemd (want die zitten, net als ik, allemaal op Facebook). Zo kom ik er natuurlijk nooit achter met wie ik chemie heb! Ik hoop in elk geval van harte dat de doelgroep wél op Hyves zit en ben erg benieuwd naar de resultaten van deze actie.

3 gedachtes over “Met wie heb jij chemie?”

  1. Mooi artikel! Dat ontbreken van die dubbele agenda was een bewuste keuze. Jongeren zijn hier erg gevoelig voor, en dus zou dat meer kosten dan opleveren. We willen gewoon spelenderwijs en terloops iets positiefs vertellen over chemie, niets meer, niets minder. Als mensen daardoor – bewust of onbewust – meer over chemie willen weten, dan komen ze vanzelf op 1 van de vele andere websites die wel specifiek stimuleren om in de chemie te komen leren of werken.

    Wat uitleg over de keuze voor Hyves: we wilden specifiek ons richten op de doelgroep tussen 12 en 18, dus middelbare scholieren. Deze zitten vooral (en bijna exclusief) op Hyves. Aan facebook begin je in de regel pas als je ook op kamers gaat of je eerste bovenmodale salaris incasseert 🙂

    Geen Hyves, wel benieuwd naar de gadget? Dan is de videopresentatie op http://www

    je beste vriend.

  2. Leuke gadget lijkt me. Beetje jammer dat ik net mijn hyves-profiel gewist heb (hyves en ik hadden geen chemie meer). Maar ik ben ook veel ouder dan de doelgroep.

    Ik vraag me alleen af of het daadwerkelijk mensen zich meer bezig laat houden met chemie? Een gemiddeld hyvertje zal daarna waarschijnlijk weer gewon overgaan op de orde van de dag. Of schat ik ze nu te laag in?

Geef een antwoord



Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.